4. april 2014

Shorts x2

For en stund tilbake fikk jeg en bestilling på shortser til de to søte niesene mine. Jeg gikk dermed i gang med mønster fra Den store guttestrikkeboka. Hadde ikke lyst å strikke den i alpakkagarnet til Drops som oppskriften sier, så jeg prøvte meg på en shorts i garnet Duo. Da den var ferdig følte jeg den var så stor, og bestilte heller Rasmillas yndlingsgarn for å prøve ut dette.



Strikkefasthet har jeg vel aldri testet ut, før nå. Jeg strikket prøvelapper på pinne 3 både med enkel og dobbel tråd yndlingsgarn. Fikk ikke 23 masker på 10 cm på noen av dem med pinne 3. Men siden jeg syns at shortsen er litt "baggy" tenkte jeg at det ikke gjorde så mye at jeg hadde flere masker pr 10 cm enn hva oppskriften sa. Det ble dermed dobbel tråd Rasmillas yndlingsgarn på begge shortsene.


Det er første gang jeg strikker med Rasmillas yndlingsgarn som er en blanding av ull og bomull. Veldig godt å ta på og strikke med. Garnet kommer i mange fine farger og jeg kjøpte det her. Veldig rask levering! 



Til snorene la jeg opp 3 masker med enkel tråd og strikket til passelig lengde. Jeg tok og målte bredde oppe og på midten på shortsene. Str 1 år er ca 24 cm oppe ved ribbestrikken mens str 2-4 år er ca 26 cm. Midt på shortsen er str 1 år ca 29 cm mens 2-4 år er 31 cm. 


Strikkefakta:

Bok: Den store guttestrikkeboka
Mønster: Knebukser
Størrelser: 1år og 2-4år
Garn: Rasmillas yndlingsgarn
Farge: 025 grå
Parti: 9107
Garnmengde: 2-4 år ca 71.5 g 




8 kommentarer:

  1. Så søte shortser! Disse har jeg også tenkt å prøve meg på:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Veldig søte og veldig enkle å strikke :)

      Slett
  2. De så deilige ut!! Jeg har en rød på pinnene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Shortsen blir nok veldig fin i rød!

      Slett
  3. Søte og veldig anvendelige! Både med og uten strømpebukser, og til hverdags og fest:)

    SvarSlett
  4. Så mye fint du strikker! Søte, herlige plagg hele veien nedover her i bloggen din. Jeg legger deg straks i blogglisten min, så jeg lettere finner tilbake til deg :)
    Fine shortser! Jeg er veldig dårlig på å strikke prøvelapper, måler som regel etter at jeg har kommet et stykke og så regulerer jeg størrelsen etter det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du synes det! Ingenting er jo kjekkere enn å høre slikt :)

      Slett