24. august 2014

Clover earflap hat

Oppskriften på denne luen har jeg rugd på lenge og det var på tide å få strikket den. En utrolig fin lue!




Jeg prøvde meg på størrelse 12-24 mnd i Lille lerke fra Dalegarn. Brukte pinnestørrelsene som oppgitt i oppskriften (3mm). Da jeg hadde fått øreklaffene på og begynte å strikke videre syntes jeg at den ble vel lang. Målte den og den var ca 47 cm lang. Den så diger ut! Fant ut at jeg skulle starte på nytt og strikke den på pinne 2.5 mm og håpe den ble en smule mindre.

Jeg var innom bloggen til Strikkeganga som også hadde strikket luen. Der plukket jeg opp tipset om å heller strikke den rundt. Jeg gjorde som henne og la opp 3 masker mindre og repeterte kun de 12 maskene i mønsteret. Veldig herlig å slippe å sy mer sammen enn oppe på toppen av luen. Anbefales!

Snorene er litt kjedelig å strikke på denne luen, men ett pluss er at de strikkes først. Resten av luen er veldig kjekk å strikke og dette blir nok ikke min siste lue i dette mønsteret. 

Mottaker er litt over 1 år og den passet veldig bra på henne. Vet ikke om den holder helt til hun er 2 år som oppskriften sier, men det kan jo være fordi jeg gikk ned en halv pinnesørrelse. 




Strikkefakta

Mønster: Clover earflap hat
Nettside: Etsy
Størrelse: 12-24 mnd
Garn: Lille Lerle
Farge: 0017
Garnmengde: Ca 51.5 g
Pinnestørrelse: 2.5 mm

12 kommentarer:

  1. Denne luen er nydelig :) Veldig fin i hvit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Da passer den hvertfall til alt :)

      Slett
  2. Den luen er så fin! Og så kjekt at du har plukket opp tipset mitt. Jeg gjør alt for å kunne montere mindre og slippe å strikke så mange vrangmasker! =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg suger til meg alt av info når det kommer til å gjøre strikkingen lettere!

      Slett
  3. Hei! Veldig fin lue, skal begynne å strikke denne,. men står litt fast i mønsteret.jeg lurer på hvor mange ganger du strikker chart1 før du begynner med chart2?

    SvarSlett
    Svar
    1. Står det ikke hvor langt det skal strikkes med chart 1? Chart 2 er vel bare når luen skal avsluttes. Jeg har ikke mønsteret her siden jeg er på tur, så keg får desverre ikke svart deg skikkelig.

      Slett
  4. Så nydelig! Jeg blir tante til ei tulle i november, så da tror jeg denne oppskriften skal tas frem. Takk for tips angående rundstrikking:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne luen er jo en perfekt gave å gi bort til noen! :)

      Slett
  5. Så søt lue! :)
    Har sitti å bladd med gjennom bloggen din idag, hehe ikke hele da ;)
    Og for en koselig blogg! :) Legger deg til i bloggrullen min :)
    Håper du får en herlig kveld :)

    SvarSlett
  6. Den lua er så nydelig! Og kjempefin i hvit" Har tittet på den flere ganger her på nettet, men kan dessverre ikke strikke selv til min lille 1-åring... Ser du strikker veldig mye fint.... Tar du imot bestilling på denne, evt andre babystikke-prosjekter? :-) Legg gjerne igjen en kommentar på bloggen min (som jeg titter innom selv om den er satt på pause: villalykke,blogspot.com) eller på instagram: byiaa Hilsen Iren

    SvarSlett