25. april 2014

Erlejakken

Første gang jeg så Erlejakken var på Instagram inne hos Panda_mr. Da visste hverken jeg eller hun hvor oppskriften på jakken kom fra. Alltid kjedelig når man finner noe man har lyst å strikke men ikke får tak i mønster. Helt plutselig dukket denne jakken opp da jeg en mørk kveld satt og bladde gjennom Dalegarn sine oppskrifter på Ravelry. Hvor glad og fornøyd blir man vel ikke da? Jeg sendte dermed mail til Dalegarn for å høre om oppskriften var tilgjengelig, og vips der kom oppskriften som Pdf-fil! Så takk igjen til Dalegarn sin kundeservice. 


Jeg er jo ikke spesielt fan av å strikke en jakke i flere deler enn absolutt nødvendig, men denne jakken strikkes i fem deler. Med andre ord ganske mye montering. Er man flink klarer man nok å samle litt flere deler sammen, men jeg våger meg ikke ut i sånn ukjent terreng. Jeg pleier å følge oppskrifter slavisk. 



Mønsteret består av dobbel perlestrikk og et mønster med kast. Veldig enkelt og lett mønster å huske. Veldig pent ble det også.  



Jakken finnes i størrelse (0) 3 (6) 9 og 12 mnd. Jeg har sett jakken i et annet dalegarnhefte og der opererer de med litt andre størrelser. Strikket størrelse 6 mnd og hadde tre nøster tilgjengelig slik oppskriften sa. Halveis i arm nummer to så jeg at det ville være for lite garn igjen. Heldigvis klarte jeg å få tak i et nytt nøste av rett parti.




Garnet som er brukt er Dale babyull og med denne fargen er den veldig nøytral og kan passe til både jente og gutt. Passer meg fint siden den ikke har noen mottaker og får lov til å godgjøre seg i gaveboksen til den rette mottaker dukker opp.



Strikkefakta

Mønsterhefte: Dalegarn babykolleksjon nr 129
Mønster: Nr 3. Erle
Størrelse: 6 mnd
Garn: Dale babyull farge 0020
Parti: 7973
Garnmengde: 168g
Pinnestørrelse: 2mm og 2.5 mm






26 kommentarer:

  1. Helt nyyyyydelig var den. Og bilder tatt i skjønne omgivelser :)

    SvarSlett
  2. Utrolig flott jakke du har strikket ! Den likte jeg godt og kunne godt ha tenkt meg å laget selv . Enig med deg i at så mange deler ikke er det beste men har strikket en lignende jakke fra Dale og det gikk veldig greit med monteringen tross alt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja monteringen går jo greit når man først har startet. Problemet ligger vel helst i at det er et ork å starte :)

      Slett
  3. Fin! Vet du hvilke andre størrelserbsom er i det andre heftet? Skulle så gjerne ha strikket den til min datter Erle som er 14 mnd

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er størrelsene 2-4 mnd, 5-8 mnd og 9-12 mnd. Så med andre ord så og si likt. Synes den ser ganske stor ut i 6 mnd, så skal jo ikke se bort i fra at du kan strikke 12 mnd bare lengre i bol og armer for å passe til en 14 mnd gammel jente :)
      Jeg kan godt maile deg oppskriften om du vil ha den :)

      Slett
    2. Da prøver vi på det! Så passer den nok uansett nå i vår! Hadde blitt kjempeglad om du ville maile meg oppskriften! Adressen min er silje.tolo.engebretsen@gmail.com. Tusen takk!

      Slett
  4. Så bra at du fant oppskriften. Jakken ble kjempefin :)

    SvarSlett
  5. Kjempefin jakke! Heldig den som en dag mottar denne ja!:)

    SvarSlett
  6. Aldeles nydelige ting du lager!! Strikker du på bestilling?

    Mvh,
    Denise

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nei jeg gjør ikke det. Men tror kanskje doktoringrid.blogspot.no gjør det :)

      Slett
  7. Så nydelig jakke! Du har en flott blogg

    SvarSlett