4. juni 2014

Kortbukse med seler

I disse tider kommer man ikke utenom slike søte rompere som dukker opp både på blogger og Instagram. Min første romper er et mønster fra Sandnesgarn i det nye babyheftet deres 1408 Bomull baby.  Det ble også mitt første møte med bomullsgarn. Til å strikke med var garnet veldig greit. Men det deler seg litt lettere enn ullgarn synes jeg. Er vel mer spent på hvordan det holder seg i bruk og vask. Noen meninger om bomullsgarn?



Av og til virker det som at jeg har litt oppskriftsdysleksi!?!. Jeg gjør noe som jeg tror jeg har lest i oppskriften (mest sannsynlig har jeg ikke lest den godt nok)

Man starter nede i skrittet på romperen og strikker et fram-og bakstykke før man strikker disse sammen. Det skulle økes masker i slutten på begge sider. Jeg fikk det til at det skulle økes masker innenfor første og siste maske på pinnene. Hadde strikket et bakstykket slik og startet på framstykket før jeg fant ut at dette var jo helt feil. Økningene skulle legges opp på slutten av pinnen. Det ble dermed rekt opp. I tillegg leste jeg ikke at på framstykket skulle det strikkes 5 cm før man startet økningene. Kan si at jeg fikk en litt vrien start. Etter det leste jeg oppskriften godt!





Resten av rumperen gikk så og si smertefritt å strikke. Til slutt tar man opp masker til beina. Jeg tok opp 70 masker til sammen og strikket 1 rett og 1 vrang. Har ikke fått prøvd om det er passelig med masker  rundt lårene enda. 



På framstykket er det et flettelignende mønster. Veldig fint og enkelt å strikke.



Syntes det ble veldig fint at stroppene krysses bak. 



Her vises lillafargen best hvordan den egentlig er.

Det gikk med mindre garn enn jeg hadde trodd da jeg først startet. Jeg har strikket str 9-12 mnd (litt lengre her og der) og det var ikke store garnmengden som ble brukt.

Strikkefakta

Mønsterhefte: Sandensgarn 1408 Bomull baby
Mønster: Nr 13.  Kortbukse med seler
Størrelse: 9-12 mnd
Garn: Sandnes Mandarin petit 
Farge: 4853 Parti: 734252
Garnmengde: 78,2 g
Pinnestørrelse: 2.5mm og 3mm








16 kommentarer:

  1. kjempesøt romper. Det jeg liker med disse er at de funker like godt til fest som til hverdags. Jeg har ikke store strikkeerfaringen enda. Jobber meg gjennom mitt første mer kompliserte mønster nå (og det er bare snakk om selebuksa fra ministrikk). Selv syns jeg bomullsgarn er for trådt og det deler seg for mye. Får mange ufine løkker fordi jeg ikke er stø nok enda...

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy med plagg som både kan brukes til hverdag og fest :)
      Ja jeg tror ikke at jeg blir noen bomullstrikker med det første. Liker best ull og blandingsgarn av ull/bomull enn så lenge.

      Slett
  2. Den blei kjempefin! Eg er også meir glad i å strikke med ull enn med bomull, mest fordi eg synst det er så "stivt" å strikke med bomull. Garnet føles mykje hardare enn ull imens ein strikker + at det er mindre elastisk. Men i sommar har eg prøvd å strikke i blandingsgarn med ull og bomull for første gong (duo + lille lerke), og det frister til gjentaking!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja blandingsgarn fra Sandnes og Dalegarn er jo fine. Gode er de til å strikke med også. Har også prøvd blandingsgarnet til Rasmilla.dk. Det var også veldig godt å strikke med og ble fint resultat :)

      Slett
  3. Kjempesøt! Tror jeg må strikke noen sånne rompere i barselgave, siden mine unger er for store til rompere (tror snartåtteåringen hadde protestert heftig) .

    Bomullsgarn strikker jeg lite med, for det føles mer trått enn ull. Fellinger og økninger kommer litt for godt frem i bomullstrikk, ull er mer elastisk, og gjemmer slikt mer.

    Men det holder seg bra, det jeg har strikket i sandnes mandarin petit har holdt seg utrolig godt. Ikke mistet farge eller fasong.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de må jo være perfekte å gi i barselgave :) Det merkes veldig godt at bomull ikke er like elastisk som ull ja. Og så bra at mandarin petit holder fasongen. Er jo så kjedelig om den ble helt slapp etter en vask.

      Slett
  4. Veldig fin, og flott farge. Jeg har ikke så mye erfaring med bomull, men siden jeg skal minske lageret må jeg strikke litt bomull, blir spennende å se :)

    SvarSlett
  5. Denne var nydelig :) Veldig søtt mønster på forstykke :) Måtte le litt av oppskriftsdysleksien, for det der hørtes akkurat ut som meg! Jeg leser oppskrifta, strikker i vei, og alt for sent oppdager jeg at jeg har gjort noe helt feil! Lærer jo aldri heller da, jeg gjør det gang på gang :) Har ikke så mye erfaring med å strikke med bomullsgarn, men har strikket et par plagg i bomull/ull blanding, og syns dette er helt greit å strikke med. Men det deler seg litt det og, kanskje ikke like mye som rein bomull?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lærer heller aldri. Det skjer gang på gang! Minnes å huske at Mini duetten til Sandnesgarn ikke delte seg like mye som Lille lerke til Dalegarn, men det kan være at jeg husker feil.

      Slett
  6. Veldig, veldig søt :) Jeg er ikke glad i å strikke med bomull.... Men det er jo ofte varmt for de aktive små med ull om sommeren!

    SvarSlett
  7. Takk :) Ja det er vel noen dager om sommeren at bomull er å foretrekke :)

    SvarSlett
  8. Dette var en nydelig romper! Bomullsgarn har jeg ikke så mye erfaring med, men jeg burde kanskje strikke noen bomullsplagg til sommeren:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Sandnesgarn har hvertfall mange fine farger i bomullsgarnet sitt om du skulle finne på å prøve :)

      Slett
  9. Supersøt romper! Jeg har så lyst på det heftet. Jeg liker faktisk å strikke i bomull, selv om det føles rart å strikke i i starten etter mye ullstrikk. Men når jeg får det i fingrene går det greit, og jeg liker den litt tørre og stive bomullsfølelsen (mulig jeg er litt rar altså, jeg liker nemlig håndklær uten mykemiddel også ;)) sommerstid. Jeg har god erfaring med både Mandarin Petit og Drops Safran, de holder seg godt i småplagg begge to :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Det at plaggene holder fasongen er jo det viktigste. Har vært litt redd for å strikke i bomull i tilfelle det skulle bli slapt og stygt. Litt kjedelig når man har brukt så mye tid på et plagg, så godt å høre din erfaring med bomullsgarn :)

      Slett