27. mai 2015

Snoningstrøje, nå også på bloggen min

Man kan rett og slett ikke la være å se denne strikkejakken om man er i strikkeverden på Instagram. Det er side opp og side ned av jakken i alle slags farger og varianter. Men ikke så merkelig det, den er jo kjempelekker! Oppskriften finnes gratis her, eller i boken Strikkede babydrømme som jeg kjøpte på adlibris.no.


Jeg bestilte Rasmillas yndlingsgarn med tanke på denne genseren. Trodde fargen skulle være lysgrå (slik det står på etiketten) men den er mer lysbrun enn grå spør du meg. Strikket med dobbelt garn.

 Har lest en del steder på Instagram at den har litt smale armer.  La dermed opp en maske ekstra i hver ende på armene da jeg startet på mønsteret. Etter to fletter la jeg opp en maske til på de midterste vrangmaskene, og fikk da fire masker på midten.

 Sånn ca etter sju fletter økte jeg en maske til i midten slik at jeg tilsammen hadde fem masker i midten på armen. Armene har ni fletter før sammenkoblingen med resten, og fram-og bakstykket fikk ti fletter. Dette fordi jeg har sett og lest at den kan være litt kort.




De ekstra maskene jeg la opp felte jeg litt innimellom slik at jeg endte opp med samme maskeantall som opprinnelig i oppskriften på slutten. Vet ikke om de ekstra maskene gjør noen forskjell da jeg ikke har sett jakken på. Men tror det kan være greit siden garnet ikke er spesielt tøyelig.

Syntes det var veldig vanskelig å sy sømmene fint i sammen langs armene og siden på jakken, så neste gang vil jeg prøve å strikke fram-og bakstykket i et stykke fram til armåpningen og strikke armene rundt. Noen som har gjort dette?




Siden snoningstrøjen var del av en nyfødtgave til en liten gutt, sendte jeg også med en shorts i alpakkasilke fra Drops. Oppskriften er fra Guttestrikkeboka. Jeg har gjort litt endringer nede på beina. Felte 16 masker istedenfor å strikke to og to sammen. Dette får å gjøre den litt videre.





Strikkefakta

Bok: Strikkede babydrømme
Mønster: Lille snoningstrøje
Størrelse: 3-6 mnd
Garn: Rasmillas yndlingsgarn
Farge: 057
Garnmengde: Ca 75g
Pinnestørrelse: 3mm og 4mm


Bok: Den store guttestrikkeboka
Mønster: Knebukser til alle mann
Størrelse: 3 mnd
Garn: Drops alpakkasilke
Farge: 1760
Garnmengde: ca 44g
Pinnestørrelse: 3mm



8 kommentarer:

  1. Så fin nyfødtgave!! Denne jakken er kjempe lekker! Var den vanskelig? Har lurt på å lage en selv, men har ikke turt å kaste meg uti enda..

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig enkel. Mønsteret er lett å huske og det gikk egentlig veldig fort å strikke den, så bare sett i gang! :)

      Slett
    2. Supert! Da tror jeg jammen dette kan bli et sommerprosjekt!

      Slett
  2. For en utrolig fin og forseggjort jakke! Fletter er så dekorativt:) Fint med en mørkere shorts til!

    SvarSlett
  3. Svar
    1. Takk! Et veldig fint og enkelt mønster å strikke :)

      Slett