16. mai 2015

Babyjakke fra Dalegarn

Denne jakken kom jeg over for første gang inne på Ravelry. Likte mønsteret veldig godt og hadde lyst til å strikke den. Mønsteret er fra Dalegarn og er strikket i babyull. Jakken strikkes nedenfra og opp og armene strikkes inn på bolen før man starter på flettemønsteret. 




Mønsteret er veldig lett å huske og det gikk fort å strikke det. Møtte eneste på litt startproblemer da jeg skulle øke og strikke inn mønster på armene på likt. Godt man har en mamma som da kan hjelpe.

Som du ser er jeg veldig dårlig til å plassere knappehullene. Så hvis du har noen gode tips til hvordan man lettere kan få likt mellomrom mellom knappene så fortell meg det gjerne!






Alt i alt en veldig fin og grei jakke å strikke :)


Strikkefakta

Oppskrift:  Nr 14
Mønsterhefte: Dale baby collection #47
Størrelse: 3-6 mnd
Garn: Dale babyull
Farge: 0020
Parti: 7076
Garnmengde: 118g
Pinnestørrelse: 2.5 mm 



12 kommentarer:

  1. Den jakken er så fin, det er nok et gammelt mønster, jeg strikket den for mange år siden! Ha en flott 17. mai hos deg!

    SvarSlett
  2. Så nydeleg! Trur eg må få tak i det heftet og strikka ei slik jakke også. :-)

    Eg slit også med å få lik avstand når knappestolpen er strikka samstundes med jakka og nedanfrå og opp. Den andre vegen noterer eg med antal omganger mellom knappehola og strikkar jakka lang nok til å få med eit siste hol i rett avstand, men det går jo ikkje denne vegen. Litt meir arbeid, men kanskje stolpen kan strikkast etterpå?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heftet er nok ikke så lett å få tak i, men jeg fikk oppskriften tilsendt fra Dalegarn :)
      Skal ikke være lett me de knappehullene nei! Å strikke knappestolpen etterpå kan jo være en ide, men det er jo lettere om man hadde klart å få plassert de knappehullene riktig mens man holder på å strikke jakken!

      Slett
    2. Heisann, jeg kontaktet Dalegarn for å få tilsendt oppskriften, men de hadde den ikke tilgjengelig lengre. Hadde det vært mulig at du sendte meg en kopi? Jakken er jo bare så nydelig! Mvh
      Tonje (rosgusta@online.no)

      Slett
  3. Kjempefin jakke! Jeg teller riller eller cm mellom knapphullene. Øverst kan man få to litt tette, men som regel har det gått greit. Ofte står det jo oppgitt hel lengde på plagget i oppskriften, så da kan man jo prøve å planlegge litt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var jo kanskje en ide og se på hel lengde før man strikker i vei! Hehe... Har ofte sett på andre som har strikket plagget i forhold til hvor de har knappene, men det har fungert dårlig til nå.

      Slett
  4. Muy Bello, por favor podria enviar una copia del patron, pq Dalegarn ya no la tiene. Muchas Gracias. nannyteje@gmail.com

    SvarSlett
  5. Hei, Så utrolig mye fint du strikker. Jeg falt helt for jakken fra dale, er det mulig at du kan sende oppskriften Dale babycollection 47, nr 14 til meg? JEG SENDTE Dale en forespørsel før helga, men er nå blitt syk og skulle gjerne hatt noe å henge fingrene i ��

    SvarSlett
  6. Har sjekka hos DAle dei har ikke mulig å hjelpe med dette mønster ---eg var og in på raverly der var mønsteret tatt bort sikkert utsilgt da , ha du noken mulig het å hjelpe meg med dette mønster

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kunne også tenke meg mønsteret, og har vært i kontakt med Dale, men de kunne heller ikke hjelpe meg. Er det mulig at du kan legge ut mønsteret på bloggen din.

      Slett
    2. Hei. Noen som har mønsteret?

      Slett