15. juni 2014

Sunnyside cardigan

4 nøster (200g) Holst Coast i fargen Ecru har lenge hatt oppholdssted i garnsamlingen min. Planen var at de egentlig skulle bli en rillestrikket jakke i fra heftet "Babystrik på pinde3". Jeg startet på jakken men strikket kun noen omganger før jeg ikke gadd mer. Etter det har garnet ligget en god stund til før jeg fant et passelig prosjekt. Jakken Sunnyside cardigan  følte jeg at ble et passende prosjekt. Det er et gratismønster som ligger på Ravelry.



Jakken finnes i to utgaver, en med fletter og den jeg har strikket. Gøy når man kan få to forskjellige uttrykk av samme mønster. Størrelsene går fra 3-6 mnd til 18-24 mnd.




Jakken er strikket i dobbel tråd på pinne 3.5mm. Strikkefastheten er 24 masker. Strikket ikke en prøvelapp men satser på at størrelsen er noenlunde grei.  Jakken strikkes ovenfra og ned noe jeg alltid synes er supert! Fikk litt startproblemer med hvor økningene skulle komme. Klarte ikke helt å følge med i oppskriften, men etter en rask titt på en av de mange jakkene som ligger ute på Ravelry var det lett å se hvor det ikke skulle være økning. Ved stolpene (rillestrikken)  skulle det ikke økes selvsagt. 




Jeg gjorde noen endringer underveis. Armen skulle opprinnelig ha 55 masker. Syntes at den ble veldig vid og minsket maskeantall til 50 masker. Mulig dette er fordi jeg ikke hadde rett strikkefasthet, ikke vet jeg! I tillegg følgte jeg ikke fellingen helt i oppskriften og armene har jeg strikket 22 cm lange. 



Garnet har jeg kjøpt fra nettsiden Holst garn. Har tidigere strikket en nøstebarndress av ullgarnet deres og den kan du se her. Coastgarnet er 55% ull og 45% bomull. Ikke like mykt hvis man sammenligner det med blandingsgarnene til Sandnesgarn og Dalegarn, men man får mye garn for pengene. Jakken ble mykere etter at den hadde blitt vasket på kaldt ullprogram. Lukter fortsatt litt sau, men rekner med at det gir seg etter en vask til eller to.


Strikkefakta

Mønster: Sunnyside Cardigan
Størrelse: 12-18 mnd
Garn: Holst garn Coast
Farge: Ecru
Garnmengde: Ca 127g
Pinnestørrelse: 3.5mm




16 kommentarer:

  1. Jeg som har tenkt å strikke rillejakken da :P Denne var kjempe søt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du kommer i mål med rillejakken :) hadde nok litt med garnet å gjøre også at jeg rekte den jakken opp.

      Slett
  2. Veldig fin denne jakken:) Så koselig med lyse jakker til de små, som kan brukes til alt!

    SvarSlett
  3. Så vakker! Du er utrolig flink til å finne spennende mønster!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Når man har Ravelry er det lett å finne fine mønstre :)

      Slett
  4. For en søt jakke! Minner om en blanding av rillestrikket jakke fra Samsøe og Flettegenser fra Ministrikk!

    SvarSlett
  5. Den var rålekker! Skikkelig fin modell, enkelt design, men med det lille ekstra :) Jeg kan glede deg med at den blir mykere for hver vask og i bruk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg :) Ja den ble en smule mykere etter en vask. Lukten sitter litt igjen enda, men satser på at det gir seg etter litt flere vask!

      Slett